27-10-2017

1508847302_go-with-the-mo

Go with the Mo’

Laat jij je snor staan voor Movember?

Wat in 2003 begon als een grap, geboren in een Australische kroeg, groeide uit tot een wereldwijde, jaarlijks terugkerende inzamelingsactie: Movember. Mannen laten in november een maand lang hun snor staan, niet alleen voor een leuke foto op Instagram, maar ook om geld in te zamelen voor de Movember Foundation.

Van kroeg-idee tot charitatieve hashtag

Bierviltjes zijn niet alleen om je glas of flesje op te zetten. De achterkant is namelijk dé plek om briljante ingevingen op vast te leggen voor het geval je die de volgende ochtend vergeten bent. Zo moet het ook gegaan zijn toen twee vrienden op een nietszeggende avond in 2003, ergens in een bar in Australië, bedachten dat als je de woorden ‘moustache’ (snor) en november samenvoegt, je ‘Movember’ krijgt.

Samen met dertig vrienden liet het tweetal een maand lang hun snor staan, onwetend wat voor sneeuwbal zij in beweging gebracht hadden. Inmiddels is Movember uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen dat dankzij social media geld en awareness werft om aandacht te vragen voor prostaatkanker, teelbalkanker, en mentale gezondheid. Wij doen mee – jij ook?