Een bezoek aan de Cosmoprof

Ieder jaar is de Cosmoprof in het Italiaanse Bologna een beurs waar barbiers en ondernemers reikhalzend naar uitkijken. Dit jaar vierde deze beurs zelfs haar vijftigste verjaardag. Reden genoeg voor ons, Jeroen en Yvonne van Scheersalon.nl, om een dagje te gaan kijken op de beurs in Bologna.

Donderdagmiddag vlogen we naar Bologna. We hadden tickets voor de beurs op vrijdag, dus we konden donderdag nog even van de stad genieten. Er is nog een beetje te zien van de rijkdommen van vroeger, zoals torens die welvarende families lieten bouwen als statussymbolen. Maar ook aan hedendaagse welvaart geen gebrek: er valt in Bologna genoeg te zien aan winkeltjes (ook voor mannen!). Aan lekker eten is er bij deze bourgondische Italianen uiteraard ook geen gebrek. De traditionele pastasaus bolognese is hier ontstaan.

Na genoten te hebben van de Italiaanse cultuur was het op vrijdag tijd voor iets anders: scheercultuur. Het duurde aanvankelijk even voor we binnen konden: een demonstratie van protesterende, ontslagen beurs-medewerkers stond voor de deur. Toch konden we niet veel later alsnog naar binnen. 

Staking Cosmoprof

De Cosmoprof is wereldwijd toonaangevend als het gaat om trends op het gebied van schoonheid. Voor ons was het de derde keer dat we hier een bezoek brachten. We spraken met verschillende leveranciers van bekende merken die we al voeren, zoals Mondial, Mühle en Osma Rasage. Ook zij zijn voortdurend bezig om zichzelf te verbeteren. 

We hebben veel interessante stands bezocht, nieuwe producten gezien, en bijzondere verhalen gehoord. Zo belooft Mondial met een scheermes te komen dat nooit bot schijnt te worden. Eerst zien, dan geloven – wij zijn in ieder geval benieuwd! Bij de stand van Böker maakten we kennis met een ludiek XXL-scheermes, en bij het Spaanse merk Vie-Long zagen we twee nieuwe scheerkwasten van paardenhaar die we gaan importeren. Ook bij de stand van Mühle zagen we een aantal nieuwe producten die dit voorjaar gelanceerd gaan worden: In de verzorgingsserie een aftershave splash en een nieuw type scheerbakje.

 

 

 

Eigenlijk was één dagje Cosmoprof veel te weinig. We hebben ontzettend veel gezien en inspiratie op gedaan voor nieuwe producten en innovaties van bekende merken. We merken dat bedrijven zich af durven te vragen waarom iets op een bepaalde manier gemaakt is, en dat zij durven te innoveren zonder in te boeten aan authenticiteit. Producten worden doorontwikkeld, en wij zijn dan ook benieuwd naar reacties van de markt als deze eenmaal beschikbaar zijn.

Wij houden je in ieder geval op de hoogte. Houd onze nieuwsbrieven goed in de gaten!

Bezoek Bologna