9.4 / 10 uit 3200+ reviews
Gratis verzending vanaf €50 (NL) of €75 (BE)
Voor 16:00 besteld, direct verzonden
Gratis verzending vanaf €50 (NL) of €75 (BE)
Voor 16:00 besteld, direct verzonden

Geur

Het woord parfum komt van het Latijnse ‘per fumum’, wat zoiets betekent als ‘door middel van rook’. Want zo werden vroeger in eerste instantie geuren verkregen; al vanaf het moment dat de mens zelf vuur kon maken werden geuroffers gebracht aan de goden van vruchtbaarheid, regen of de jacht. Tegenwoordig kunnen we ook zonder vuur van geuren genieten. Bijvoorbeeld na het scheren. Maar waarom? En wat voor geurtjes zijn er allemaal? Die vragen (en nog veel meer) worden behandeld in dit artikel.

Waarom gebruik je een geurtje?

Na culturen die eeuwenlang geuroffers brachten waren de oude Egyptenaren de eersten die zelf parfum gebruikten. Pas bij de oude Grieken werd parfumeren een serieuze zaak. Net zoals bij geuroffers zat er een diepere betekenis achter: een parfum op de borst voor liefde, en op het hoofd voor het brein. En de duurste geur? Die ging op je voeten, want die steeg zo op langs het hele lichaam.

Rond de 18de eeuw gebruikten mensen parfum om lichaamsgeur te verhullen, zoals wij nu deodorant vaak gebruiken. Het verschil is dat wij ons wél wassen, en zij niet. Vanwege de prijs was parfum alleen voor de welvarende elite beschikbaar. Pas toen begin 20ste eeuw parfums laboratorisch vervaardigd konden worden werden ze betaalbaar voor iedereen.

Scheersalon informatie - Geuren - geschiedenis

Tegenwoordig gebruiken we geur voor drie voorname redenen: om je (mogelijke) partner te verleiden, om een goed verzorgd voorkomen te laten blijken, en als statussymbool: een dure geur, maar ook een overdaad aan geur (fond) – denk maar aan de geurtjes in de brugklas.

Waarmee moet ik rekening houden bij het kiezen van een geurtje?

Het kiezen van de juiste geur kan een hele opgave zijn. Daarom hebben we wat tips bij elkaar gezet waar je rekening mee kunt houden vóór en tijdens je zoektocht.

Hoe sterk moet de geur zijn?
Afhankelijk van je keuze ga je voor een eau de toilette, eau de parfum, of eau de cologne.

Welk geurtype wil je?
Er zijn zes geurtypes te onderscheiden; het kan zijn dat jij daar een uitgesproken voorkeur in hebt.

Welke geur past bij jou?
Welke van die zes geurtypes het beste bij jou past lees je hier.

Op basis van deze factoren kun je het beste een lijstje samenstellen voordat je een geur uit gaat kiezen. Kies voor geuren die je al kent en geuren die je nog wel eens wilt proberen. Houd ook rekening met ingrediënten en je persoonlijke voorkeur; het zou zomaar kunnen dat een bepaald ingrediënt je tegenstaat. Het zou dus zonde zijn als je geuren gaat proberen waar een voor jou minder prettig ingrediënt in zit. Misschien kun je op basis hiervan al wel een hele geurcategorie afschrijven.

Tot slot willen we je als tip meegeven om de tijd te nemen voor het testen van geurtjes. Neem een geurstrip eens mee buiten de winkel, en gun je neus ook wat rust. Ook kan het helpen om je reukzin af en toe met andere sterke geur te neutraliseren (zoals die van ongemalen koffiebonen). En omdat een geur uiteindelijk voor je huid is bedoeld, kan het ook geen kwaad om daarop geurtjes te testen. 

Wat is het verschil tussen eau de toilette, eau de parfum, eau de cologne en aftershave?

Mannengeuren zijn grofweg in drie categorieën in te delen: eau de toilette, eau de parfum, en eau de cologne. Hun verschillen zijn vooral te typeren aan de hand van de sterkte en de duur van de geur. Eau de parfum heeft een sterke geur die lang blijft hangen. Eau de cologne ruikt lang niet zo sterk, en ruik je vaak minder lang. Eau de toilette zit er precies tussenin: niet te sterk, en niet te kort aanwezig. Op basis hiervan kun je voor jezelf al een voorselectie maken bij het kiezen van een nieuw geurtje; vraag je simpelweg af hoe sterk deze moet zijn, en hoe lang ruikbaar.

Aftershave gebruik je niet alleen voor de geur, maar ook voor zijn werking. Scheren is niet altijd even prettig voor je huid, en dat is waar aftershave om de hoek komt kijken. Dit voorkomt een rode of geïrriteerde huid na het scheren en zorgt dat de huid kalmeert. Een aftershave zonder alcohol hydrateert bovendien de huid.

Scheersalon informatie - Geuren -  Verschillen

Welke geursoorten zijn er?

De volgende stap in het kiezen van een geurtje is het bepalen welk geurtype jou het meest aan staat. Iedere geur bestaat uit drie noten: topnoten (tête), middennoten (naar het Franse woord voor hart, 'cœur') en basisnoten (fond). Deze vertellen je iets over hoe een geur is samengesteld. Topnoten ruik je vooral direct na het aanbrengen van de geur; middennoten komen daarna op, en basisnoten zijn wat overblijft nadat de middennoten verdwenen zijn, zo’n twee à drie uur na het opbrengen.

Met deze kennis in het achterhoofd neem je de volgende stap; je kiest een geurfamilie die je prettig vindt. Er zijn doorgaans zes geurfamilies te onderscheiden. Als je eenmaal door hebt welke geuren waartoe behoren, is het ook eenvoudiger voor je om een nieuw geurtje uit te kiezen. Hieronder zetten we de zes geurfamilies voor je op een rijtje. Daarna kun je kiezen welke bij jou past!

Aromatisch
Deze geuren hebben enerzijds vaak een pittig en mannelijk karakter, maar hebben ook koele of juist warme tonen. Ook fruitige geuren, zoete specerijen en oosterse noten vallen onder aromatische geuren. Veel voorkomende ingrediënten zijn rozemarijn, lavendel, komijn en salie, vaak gecombineerd met citrus en kruidige tonen.

Bloemig
Dit is de grootste en populairste geurfamilie. Dat is vooral aan moderne technologie te danken. Vroeger kon er alleen van bloemen parfum worden gemaakt als er uit de blaadjes olie gewonnen kon worden, maar tegenwoordig kan er ook zonder olie parfum van bloemen gemaakt worden. Ieder jaar worden er nieuwe en verrassende bloemnoten aan het al zeer uitgebreide scala bloemige geuren toegevoegd.

Chypre
Deze geurfamilie dankt zijn naam aan het gelijknamige parfum, ontwikkeld in 1917 door François Coty. Door het mysterieuze klassieke karakter van deze geuren ontstond er een heuse geur-revolutie. Niet voor niets dat er naar deze geur een eigen geurfamilie is vernoemd! Tegenwoordig worden nieuwere chypre-varianten gemaakt met groene en fruitige ingrediënten, vaak ook in combinatie met muskus.

Citrus
Van oudsher zijn citrusgeuren veel voorkomend. En nog steeds kom je veel geuren tegen met een basis van citroen, sinaasappel, bergamot, mandarijn of grapefruit. Citrusgeuren zijn elegant en helder, sprankelend fris, en met een bruisende topnoot. Om dat laatste staan citrusgeuren vooral bekend.

Houtachtig
Een zelfverzekerde geur, zowel betrouwbaar als energiek. Vaak zijn houtachtige geuren de basis van een geurcompositie die op verfijnde wijze andere geurelementen aanstipt en versterkt. Houtachtige noten zijn vaak de basis waarop een stoere mannelijke geur gebouwd kan worden.

Oriëntaals (ook wel amber genoemd)
Deze geurfamilie heeft een sterke maar ingetogen basis van muskus. Warm en sensueel, mysterieus, met een karakter dat je gaandeweg moet ontdekken en zelf ondervinden. Veel voorkomende ingrediënten van oriëntaalse geuren zijn vanille, exotische bloemen en kaneel.

Welke geur past bij jou?

Als je het moeilijk vindt om op basis van bovenstaande zes geurfamilies een keuze te maken hebben wij de oplossing. Hieronder staan karakters beschreven, en welke geur daar bij past. Kijk dus goed waar jij je mee kunt identificeren, en wie weet vind je zo wel je nieuwe lievelingsgeur.

Uitbundig en ondernemend

Je blaakt van het zelfvertrouwen. Je bent niet schuw van een plek in de spotlights. Mensen kijken tegen je op en je grijpt graag nieuwe uitdagingen aan en bent een pionier die graag grenzen verlegt. Daarom passen aromatische of oriëntaalse geuren goed bij je.

Betrouwbaar en bescheiden

Je houdt graag iedereen te vriend, staat voor mensen klaar, maar in het middelpunt van belangstelling is niet waar jij je graag bevindt. Je familie en vrienden weten echter wel wat ze aan je hebben. Herken jij je hierin? Dan past een zoete bloemige geur bij je, of juist een betrouwbare houtige geur.

Spontaan en sportief

Uitdagingen zijn iets waar je je tanden in kunt zetten, zeker als je daarbij je sportkleren uit de kast kunt trekken. Je bent vrolijk en past je makkelijk aan. Vooral als de zon schijnt ben je niet te stoppen. Daarom past een frisse citrus-geur goed bij je, of juist het fruitige van chypre.

• Rustig en trouw

Jij bent bij uitstek iemand waar mensen op kunnen vertrouwen, iemand die altijd met gedegen advies komt en die daar ook regelmatig om gevraagd wordt. Ondanks dat stel je ook je rust op prijs, bij voorkeur lekker in de natuur. Daarom zijn natuurlijke houtachtige geuren, evenals mysterieuze oriëntaalse geuren, precies wat voor jou.

• Smaakvol en puur

Je hebt een uitstraling die opvalt en waaruit je laat blijken dat je er tijd in steekt en er waarde aan hecht. Je bent charismatisch en hebt een open karakter, twee dingen die ook bij het andere geslacht in de smaak vallen. Jouw ideale geurtje is daarom fris bloemig of chypre.

• Trendy en stijlvol

Je bent altijd goed gekleed, altijd stijlvol, en altijd op zoek naar nieuwe manieren om dat te zijn en te blijven. Tegen de aanwezigheid van vrouwen in je buurt zeg je ook geen nee. Daarom passen aromatische geuren en citrus goed bij wie je bent.

• Mysterieus en gepassioneerd

Mensen kunnen maar moeilijk hoogte krijgen van jou: je bent weloverwogen in je oordeel, maar je houdt je gevoelens voor jezelf. Jouw mysterieuze karakter is iets waar vrouwen snel op vallen. Kruidige en frisse geuren passen goed bij je, zoals houtachtige noten en chypre.

• Stoer en eerlijk

Naast de definitie van een echte man zou net zo goed jouw foto kunnen staan. Je werkt hard, en je werkt hard aan je lichaam. Dat detail ontgaat vrouwen ook niet. Tegelijk neem je geen blad voor de mond en ben je recht voor z’n raap. Kies voor een aromatische of juist een oriëntaalse geur.


Scheersalon informatie - Geuren - Sfeer man gebruikt eau de toilette

Welke geur past bij welk moment?

Net zoals kleding vaak afhankelijk is van de gelegenheid (je komt niet in een trainingsbroek op je werk, of in maatpak op het strand), heb je ook verschillende momenten om verschillende geurtjes te gebruiken.

Zo kan een sterke geur fijn zijn om je de hele dag van een fris odeur te voorzien, maar wie weet vind je dat toch te overheersend. Tijdens je werk is dat niet altijd wenselijk: op kantoor hoef je niet op te vallen met je geur, en als je zwaar(der) fysiek werk doet is het misschien verloren moeite om een geurtje op te doen.

Op je vrije dag heb je misschien ook wel eens behoefte om geen geurtje op te doen, terwijl je tijdens het uitgaan wilt opvallen met een uitgesproken luchtje. Doorgaans geldt: hoe later op de dag, hoe zwaarder je geurtje mag zijn. Tot slot kan ook het seizoen of het weer van de dag invloed hebben op je keuze. Net zoals kleding in de winter wat soberder mag, en in de warmere seizoenen wat flitsender en vrolijker, kun je ook je geurkeuze hierop afstemmen.

Met bovenstaande tips weet je dat je geurkeuze afhankelijk is van het seizoen, het tijdstip, de dag, en de gelegenheid. Maar het is uiteindelijk een persoonlijke keuze: niets weerhoudt je ervan om gewoon te kiezen waar je op dat moment zin in hebt.

Hoe breng je een geur aan?

Inmiddels weet je al welke geur je moet kiezen voor welk moment, maar daarmee ben je er nog niet. De manier waarop je een geur uitbrengt heeft ook invloed op hoe deze overkomt en blijft zitten.

Het beste moment om een geur aan te brengen is direct na het douchen. Je poriën staan dan open, waardoor je huid de geur beter absorbeert. Indien je geen tijd hebt om te douchen is het ook een optie om even je huid nat te maken, of vooraf in te smeren met een neutrale bodylotion. Een droge huid houdt een geur namelijk minder lang vast dan een vochtige. Ook is het fijne van douchen dat je huid warm is: daar blijft parfum het beste op zitten. Warmte en een goede bloeddoorstroming bevorderen het optimaal vrijkomen van je geurtje.

Wat veel mensen doen, maar wat wij niet aanraden, is het uitwrijven van parfum. Parfums zijn altijd gemaakt op alcoholbasis; een desinfecterend middel. Door te wrijven komt er vuil vrij van je huid, dat zich kan vermengen met je geurtje. Dat is een in dit geval ongewenste bijwerking van alcohol, dat juist in parfums zit om de geur te verspreiden. Dit effect is ook de reden dat je nooit achter je oor parfum moet aanbrengen: daardoor kunnen nare geurtjes ontstaan.

Beter is om je parfum aan te brengen van een afstandje; zeker 15 à 20 centimeter van je huid af. Of je spuit het in de lucht en loopt er doorheen. Beide methoden zorgen voor een betere verdeling en nemen bovendien de behoefte weg om het uit te wrijven.

Als je een gevoelige huid hebt kun je er ook voor kiezen je parfum in je haar te doen. Schadelijk is het niet; het zou voor jou als drager wel minder prettig kunnen zijn omdat je je dan continu een parfumwolk om je heen hebt. Misschien breng je je parfum daarom liever aan op je kleding. Een goede parfum laat geen vlekken achter, maar check van tevoren wel even wat de kleur van je parfum is – hoe donkerder, hoe meer kans op vlekken.

Scheersalon informatie - Geuren - Sfeer man ruikt aan geur

In welke producten is geur nog meer belangrijk?

Geur is het zintuig dat ook invulling geeft aan aftershave en aftershave balsems en lotions. Je huid is verzorgd en je ruikt bovendien lekker fris. Bij dit soort producten is geur echter niet de enige factor waar je rekening mee moet houden. De belangrijkste factor is jouw huidtype. Een gevoelige huid heeft een zachtere variant nodig; een droge huid heeft baat bij een hydraterende uitvoering.

Wat zijn reformulaties?

Je kent de reclames op televisie wel, of je leest het op verpakkingen in de supermarkt: ‘vernieuwde formule’. Dat kan bij een parfum net zo goed gebeuren als bij een zak chips of reep chocolade, alleen is het bij een parfum vaak minder duidelijk. Dit fenomeen is de zogenaamde reformulatie.

Parfums verdwijnen weleens van de markt, om vervolgens terug te komen. Weliswaar gebeurt dat onder dezelfde naam, maar de kwaliteit is niet per definitie hetzelfde. Vaak zijn kostenoverwegingen en regulaties redenen om de formule van een parfum toch net wat aan te passen. Je doet er goed aan om eerst even research te doen in de uitgebreide geurdatabases van Basenotes of Fragrantica om te kijken of een geurtje een reformulatie ondergaan heeft. Het gebeurt namelijk vaker dan je zou denken, en in tegenstelling tot wat je in de supermarkt koopt staat het vaak niet op de verpakking vermeld.

Scheersalon informatie - Geuren - Formule